Következő képzés időpontja: 2025. 11. 26-27-28.
Képzési idő: 30 óra (3 nap, napi 10 tanóra)
Modul | Óraszám | Helyszín | Tanúsítvány + igazolás + kredit | Ár |
Facilitátor képzés | 30 óra | 1081 Budapest, Kun u 12. | Felnőttképzési tanúsítvány + igazolás 32 pont + 10 kredit a közvetítői kötelező továbbképzéshez | 120 000 Ft |
A Facilitátor képzés egy resztoratív – jóvátételi/helyreállító – szemléletmódon alapuló konfliktusmegoldó eljáráson alapul, amelynek központi eleme, hogy a létrejött konfliktusokat az abban érintettek oldják meg, méghozzá úgy, hogy a megoldás erőszakmentes, a felek érdekeit és igényeit kölcsönösen tiszteletben tartó, amely egyben a megbékélést és a jóvátételt is szolgálja. Kulcsfogalma a helyreállítás. Nem terápiás módszer és nem elnéző a vétségekkel, kihágásokkal, bűncselekményekkel szemben: helyteleníti a nem megfelelő viselkedést és cselekedeteket, de támogatja és értékeli a tett elkövetőjének belső értékeit.
Jelentkezési lap: Facilitátor képzés
A jóvátételi eljárás lehetőséget, helyet ad az érintetteknek, hogy amennyire ez lehetséges jóvátegyék azt az ártalmat, fájdalmat, konfliktust, kárt, ami velük megtörtént. Minden résztvevőnek, legyen az a szó klasszikus értelmében akár elkövető, áldozat, vagy szemtanú, alkalma van kifejezni érzéseit, és ami a legfontosabb, mindenkinek van beleszólása a megbeszélést lezáró egyezségbe, mely az okozott kár jóvátételét szolgálja. Egy olyan modell, mely széles körben alkalmazható bűncselekményeknél, konfliktusoknál és más problémás szituációkban egyaránt.
Az online oktatás rugalmassága, az oktatók által közvetített tananyag gyakorlatiassága.
hogy a módszer helyzethez, személyiséghez igazítható, és erre bátorítottak a képzők
A felépítése a képzésnek. Az oktatók tudása, szakmai, emberi hozzáállása.
tetszettek a kisfilmek, mint eszközök és a feladatok, etapok időtartama pont megfelelő volt Köszönöm az egész képzést!
tetszett a keretek kiszámíthatósága, a gördülékenység, a felkészültség
A szemlélet.
Resztoratív kör szervezése
Újfajta kérdésfelvetések.
Az oktatók szakmai felkészültsége, tudása, az anyag összeállítása.
A képzésen elsajátított új típusú kommunikációt.
A segítő szakemberek, családokkal, gyerekekkel folytatott mindennapos munkájuk során gyakran találkoznak olyan elkövetőkkel, akik nincsenek tisztában tettük súlyával és a lehetséges következményekkel. Különösen jelentős a szociális ellátás, oktatás területén a fiatal-, és gyermekkorúak esetén a tett és a következményeivel való konfrontáció, melynek eredménye, hogy a fiatalok szembenéznek a tetteikkel, vállalják a felelősségüket és jóvátételre törekszenek. A kisebb súlyú problémáktól, mint amilyen a tanórák megzavarása, a gyerekek közötti veszekedések vagy éppen az igazolatlan iskolai hiányzás, a nagyon súlyos cselekményekig, mint a lopás, zaklatás vagy gyűlöletbeszéd, súlyos fegyelemsértés, minden esetben jól alkalmazható ez a módszer.
A jóvátételi eljárás módszerével nagymértékben megelőzhetővé és kezelhetővé válnak a konfliktus- és krízishelyzetek. Természetesen a különböző intézményekben, iksolákban dolgozó felnőttek, illetve a szülők esetében is fontos a saját maguk által elkövetett cselekményekkel való szembenézés, és felelősségvállalás. Ezzel a technikával ez a jóvátételen túl jelentős pedagógiai hatással is bír.
A képzés felkészíti a résztvevőket a károkozással összefüggő konfliktushelyzetek megoldására és feldolgozására. Az elméleti oktatás mellett a résztvevők szituációs gyakorlatokon keresztül sajátítják el azokat a kulcskompetenciákat, melyek mindennapi munkájuk során alkalmassá teszik őket arra, hogy együtt dolgozzanak a vétkesekkel, elkövetőkkel, szabályszegőkkel, közvetlenül bevonva őket a megoldáskeresés folyamatába, amelyben szerepet kapnak az áldozatok, a károsultak, a családtagok, a barátok, a közösség és mindenki, akire az elkövető viselkedése hatással volt.
Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők megtanulják a jóvátételi eljárás elveit és gyakorlatát, és az elsajátított kompetenciákat mindennapos munkájuk során a különböző konfliktusoknál és károkozások esetén sikerrel alkalmazzák. Ezáltal hatékonyabban tudják a problémákat, konfliktusokat kezelni, eredményesebbé válik a viselkedési korrekció, a kárhelyreállítás és a vétkesek visszailleszkedése a közösségbe, az áldozatok megfelelő kompenzációja, és a jövőbeni hasonló esetek megelőzése.
A képzés első felében a jóvátételi, resztoratív szemlélet legfontosabb elveivel és hátterével ismerkednek meg a résztvevők. A képzés második részében ennek gyakorlati megvalósítását ismertetjük és gyakoroljuk. Konkrét esetek segítségével minden szerepben kipróbálhatják a résztvevők az eljárást, mindenki lesz facilitátor, elkövető, áldozat, néma tanú és valamelyik féle támogatója is, hogy megtapasztalja a különféle helyzeteket. A képzés záró részében megbeszéljük, hogy a tanult módszert a résztvevők hogyan tudják a saját környezetükben, munkájukban, magánéletükben alkalmazni.
Kiknek ajánljuk a képzést?
A képzést bármely segítő szakterület dolgozóinak ajánljuk. Hatékony segítséget nyújthat emellett az óvodapedagógusoknak, tanároknak, és az oktatási, nevelési intézményekben dolgozó valamennyi szakember, így szociális munkások, gyermekek gondozását végzők, pszichológusok, fejlesztő – és gyógypedagógusok számára is. Ugyancsak hasznos lehet a képzés elvégzése gazdasági szervezetek dolgozói, HR területen dolgozók és jogi szakemberek számára is.
A képzés korábbi résztvevőinek nagy része arról számol be, hogy szakmai- és magánéletében is alkalmazza a képzésen tanultakat, mert ez nem csak egy formális módszertan, hanem egy szemlélet, amelyet bármelyik hétköznapi helyzetben használhatunk.
Kifejezetten a pedagógusok figyelmébe ajánljuk a képzéshez kapcsolódóan Az iskolai, intézményi konfliktusok megelőzése és kezelése resztoratív módszerekkel című korábbi bejegyzésünket, melyben a különböző resztoratív technikák, így például a facilitáció iskolai felhasználási lehetőségeiről és előnyeiről esik szó:
A továbbképzési program célja, tartalma: A résztvevőkkel megismertetni a helyreállító/resztoratív szemléletű konfliktuskezelés filozófiáját, eszköztárát, módszereit.
Képzési idő: 30 óra (3 képzési nap)
Egyesületünk felnőttképzési nyilvántartási száma: B/2020/005295. Képzésünk általános felnőttképzés, annak elvégzéséről minden résztvevő számára tanúsítványt állítunk ki.
A képzés a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézetáltal minősített szociális szakmai továbbképzés. Engedélyszáma: S-05-015/2022. A minősítésnek megfelelően a képzés elvégzéséről a személyes gondoskodásban dolgozók továbbképzési pontrendszerében 32 pontot igazolunk vissza, és 10 kreditet Közvetítői kötelező továbbképzéshez a Közvetítői szakmai képzésről és továbbképzésről szóló 63/2009. (XII. 17.) IRM rendelet alapján, melyről külön igazolást állítunk ki.
A képzés óraszáma (30 óra) a pedagógus továbbképzési rendszerben is elszámolható.
A képzés részvételi díja: 120 000 Ft
A továbbképzés egységeinek célja, tartalma, terjedelme és a tanegységekhez rendelt elméleti és gyakorlati óraszám:
Az 1. foglalkozás a jóvátételi eljárás módszerének eredetét, felhasználási területeit mutatja be. Különösen koncentrál a resztoratív folyamatok bemutatására és csoportos feladatok általi kipróbálására, valamint oktatófilmek megtekintését követően lehetőség nyílik a módszerrel kapcsolatos kérdések megbeszélésére is.
Időtartama: 10 óra
Módszerek/munkaformák egységenként: Önálló bemutatkozás, egymás bemutatása, előadás, megbeszélés, ismertetés, filmvetítés, csoportmunka, ötletelés, csoportmunka kis csoportban, csoportos feladatmegoldás, szerepjáték, kérdések megválaszolása, összegzés
A 2. foglakozás során az “áldozat” szükségletei kerülnek a figyelem központjába. A résztvevők problémás szituációk gyűjtésével kitekintést nyernek olyan helyzetekre is, melyek a módszer használatát az egyes munkaterületeken mutatják be. A mini szerepjátékok során a megbeszélések előkészítését és lezárását, valamint a facilitátori forgatókönyv használatát, a facilitátori esetvezetést gyakorolják a résztvevők.
Időtartama: 10 óra
Módszerek/munkaformák egységenként: Beszélgetésvezetés teljes csoportban, kérdések megválaszolása, megbeszélés, előadás, ismertetés, csoportmunka kis csoportban, csoportos feladatmegoldás, szerepjáték, ötletelés, kérdések megválaszolása, összegzés
A 3. foglalkozáson az oktatók által írt esetek feldolgozása történik meg, melynek célja a facilitáció módszerének alkalmazása a mindennapi gyakorlatban. Ekkor kerül sor a képzést záró szimulált esetgyakorlatra, mely alkalmával a résztvevők egy teljes esetet vezetnek le facilitátorként, a képzés során elsajátított ismeretek felhasználásával. Az esetgyakorlatot követően megbeszélésre kerül sor, amikor az oktató/oktatók az értékelési szempontok figyelembevételével egyenként értékelik a résztvevők teljesítményét. A képzésnek ebben a záró részében az elégedettségi vizsgálat kérdőívének kitöltése; az oktatói és résztvevői összegzés és az esetlegesen adódó kérdések megválaszolása is megtörténik.
Időtartama: 10 óra
Módszerek/munkaformák egységenként: Beszélgetésvezetés teljes csoportban, kérdések megválaszolása, megbeszélés, előadás, csoportmunka kis csoportban, csoportos feladatmegoldás, esetismertetés, szimulált esetgyakorlat, értékelés, visszajelzés, elégedettségi vizsgálati kérdőívek kitöltése, összegzés
A képzésekre jelentkezni, és azokról bővebb információt kapni a Család, Gyermek, Ifjúság Közhasznú Egyesület ügyfélszolgálatán lehet az alábbi elérhetőségeken:
Jelentkezési lap: Facilitátor képzés
Tel: 06 30 459 2739
E-mail: csagyi@csagyi.hu