No Widget Added

Please add some widget in Offcanvs Sidebar

Shopping cart

„Te döntöd el, miben veszel részt” – elindult a TikTok-kampányunk a bullying ellen

  • CSAGYI
  • Egyesület
  • „Te döntöd el, miben veszel részt” – elindult a TikTok-kampányunk a bullying ellen

„Te döntöd el, miben veszel részt, ne engedd magad belerángatni!”
Ez lett annak a TikTok-kampánynak a szlogenje, amelyet a projektünk tréningjeiből, valódi mondatokból, valódi helyzetekből építettünk fel. A célunk egyszerű, de nagyon nem könnyű: segíteni a fiataloknak, hogy felismerjék a bántalmazó, belerángatós szituációkat – és legyenek eszközeik arra, hogyan mondjanak nemet.

A kampány mostanra elkészült: 15 rövid, pörgős videóval jelentünk meg TikTokon, kifejezetten a fiatalok online teréhez, nyelvéhez és figyeleméhez igazítva.

Hashtagek:
#Kommunikaciosvedelem #fyp #STOPBullying
#kozosertekeink #CERV


Miért pont TikTok?

A tréningek során hamar kiderült, hogy ha valóban el akarunk jutni a fiatalokhoz, akkor ott kell jelen lennünk, ahol ők vannak. Ez ma elsőként a TikTok:

  • itt fogyasztanak napi szinten tartalmat,
  • itt beszélgetnek egymással,
  • itt találkoznak – sajnos – a bántó kommentekkel, a kiközösítéssel és az online bullying különböző formáival is.

Ahelyett, hogy „kívülről” próbálnánk beszélni a jelenségről, úgy döntöttünk, belülről szólalunk meg: rövid, érthető, érzelmileg ütős videókkal, amelyek beleillenek a TikTok világába, de mégis értéket adnak.


15 videó – 15 esszenciális üzenet

A kampány videói nem „kitalált reklámszövegek”.
A tréningek során rengeteg olyan mondat hangzott el – trénerektől, diákoktól, pedagógusoktól –, amelyek nagyon pontosan megfogalmaztak egy-egy helyzetet vagy felismerést. Ezekből válogattuk ki az „esszenciákat”, és ezek köré építettük a videókat.

A 15 videó többek között ilyen témákat érint:

  • Mit tehetsz, ha valaki belerángat egy konfliktusba, amihez semmi közöd?
  • Hogyan mondj nemet úgy, hogy közben magadat is véded, de nem támadsz?
  • Mi a különbség a vicc és a megalázás között?
  • Miért fontos, hogy a „csak néző” szerep sem semleges?
  • Mit kezdj az online bántó kommentekkel, csoportnyomással?

Minden videó rövid (15–45 másodperc), egyetlen fő üzenetre épül, és feliratozva is jól érthető, hogy hang nélkül, görgetés közben is átjöjjön a lényeg.


Hogyan készültek a videók?

A kampány nemcsak kreatív, hanem nagyon tudatosan felépített folyamat eredménye:

  1. A tréninganyagok átnézése, kulcsmondatok kiválogatása.
  2. Mini-forgatókönyvek készítése:
    – 1 videó = 1 helyzet + 1 üzenet + 1 erős mondat.
  3. Helyszínek kiválasztása (iskolai, közösségi, semleges terek), szereplők egyeztetése.
  4. Forgatás egyszerű, autentikus módon – elsősorban mobiltelefonnal, a TikTok „natúr” stílusához igazodva.
  5. Vágás, feliratozás, zenei aláfestés, hashtag-stratégia kialakítása.

Fontos szempont volt az etikus megjelenítés: a résztvevők biztonsága, anonimitása, hozzájárulásai, illetve az, hogy ne reprodukáljunk olyan jeleneteket, amelyek újra traumatizálhatnának valakit.


Nemcsak organikus: célzott hirdetés is

A 15 videót tudatosan jelntettük meg a TikTokon és Facebookon.
Ennek szerepe:

  • hogy ne csak véletlenül, hanem célzottan is elérjük a fiatalokat, szülőket, pedagógusokat;
  • hogy a legjobban teljesítő videókat meg tudjuk „megtámasztani” hirdetéssel;
  • hogy a projekt eredményei ne csak a tréningeken résztvevőkre korlátozódjanak, hanem szélesebb körben is megjelenjenek.

A hirdetéseknél korosztály, érdeklődés és földrajzi célzás alapján állítottuk be a megjelenéseket, így a kampány ott jelenik meg, ahol a bullying-megelőzés üzenete különösen aktuális.


Mit ad mindez a projektnek?

A TikTok-kampány több szinten is erősíti a projekt hatását:

  • A tréningek során tanultakat „hazaviszi” a fiatalok telefonjára.
  • A videók bármikor visszanézhetők, újra és újra emlékeztetnek: „Te döntöd el, miben veszel részt.”
  • A fiatalok egymásnak is továbbküldhetik, megoszthatják – elindítva egy természetes, kortárs-kortárs kommunikációt.
  • A projekt kilép a zárt terem falai közül, és belép abba a digitális térbe, ahol az online bántalmazás is zajlik.

Mindez nemcsak a láthatóságot növeli, hanem a fenntarthatóságot is: a kampány a projekt lezárulta után is velünk marad, a videók formájában tovább él, és újabb és újabb fiatalokhoz juthat el.


Hogyan kapcsolódik a #Kommunikaciosvedelem és #kozosertekeink üzeneteihez?

A kampány minden elemében azt üzeni:
nem vagy passzív elszenvedője a helyzeteknek – jogod és lehetőséged van dönteni, határokat húzni, segítséget kérni.

A #Kommunikaciosvedelem és #kozosertekeink hashtagek arra emlékeztetnek, hogy:

  • a szavaknak tétje van,
  • a közösségnek felelőssége van,
  • és a bullying nem „normális része” az iskolai vagy online életnek, hanem olyan jelenség, amiről beszélnünk kell, és amiben mindannyiunknak szerepe van.

Merre tovább?

A TikTok-kampány nem lezárás, hanem egy újabb lépés:

  • szeretnénk, ha a videók beszélgetéseket indítanának el osztályokban, családokban, nevelőtestületekben;
  • bátorítjuk a pedagógusokat, hogy bátran használják a videókat beszélgetésindítóként;
  • és bízunk benne, hogy minél több fiatal fogja kimondani:
    „Nem akarok belerángatott fél lenni. Én döntöm el, miben veszek részt.”

Ha szeretnél csatlakozni ehhez a szemlélethez, kövesd a kampányunkat TikTokon, oszd meg a videókat, és használd a hashtageket:
#Kommunikaciosvedelem #STOPBullying #kozosertekeink #CERV

Mert a változás sokszor egyetlen mondattal kezdődik.

Nálunk ez így hangzik:
„Te döntöd el, miben veszel részt, ne engedd magad belerángatni!”

Kommunikációs önvédelem és méltóságon alapuló közösségek: 

tréningsorozat és hálózatépítés a kiközösítés veszélyének kitett fiataloknak, pedagógusoknak és szemtanúknak

A projekt célja, hogy egyfajta kommunikációs önvédelmet oktasson az előítéletek célkeresztjébe kerülő 14-22 éves roma fiataloknak, pedagógusokat és a fiatalokkal kapcsolatba kerülő segítő szakembereket készítsen fel ilyen konfliktusok kezelésére, hálózatot építsen a tréningeken és workshopokon részt vett szereplők között, a módszer továbbterjesztését célzó disszeminációs és fejlesztő találkozókat szervezzen (más csoportokba tartozó fiatalok védelme kapcsán is). Ennek érdekében a következő időszakban országszerte hét helyszínen tartunk majd tréningeket, négy helyszínen pedig
pedagógus találkozókat.

A pedagógusok gyakran eszköztelenek a kirekesztést célzó konfliktusok kezelésében, a támadások áldozatai pedig a legtöbbször behódolással vagy az előítéleteket megerősítő agresszióval válaszolnak. A program elsősorban a roma fiatalokra koncentrál, de e fiatalok iskolai és egyéb közösségei révén szélesebb körben hat, és hozzájárul az összetartóbb és befogadó ifjúsági közösségek létrejöttéhez. Továbbfejlesztve és más csoportokra finomhangolva alkalmas lehet más érzékeny csoportok védelmének előmozdítására is.

Az eddig mintegy 300 fiatallal tesztelt módszertan az erőszakmentes kommunikáción alapul és három tudás: a drámapedagógiai, a kommunikációs és a nyelvészeti megközelítések keresztmetszetét adja. Azt célozza, hogy e konfliktusokban olyan megoldásokat találjunk, amelyek eredményeképp a megtámadottak elégtételt kapjanak, az események tanúi, a bystanderek a megtámadott mellé állnak, a pedagógus/szakember csillapítani tudja a konfliktusokat, a támadó pedig megérti a kapott válaszok révén, hogy megnyilvánulása miért volt bántó.

A projekt átfogó célja, hogy a méltóság, az egyenlőség, az igazságosságosság alapvető értékeit mozdítsa elő. A projekt támogatója a Közös Értékeink Program, ami az Európai Unió “Polgárok, egyenlőség, jogok és értékek” (CERV) programjának keretében valósul meg, és amelyről a www.kozosertekeink.hu oldalon lehet bővebben tájékozódni.