Kézikönyv a gyerekek részvételéről
Ez a könyv azért készült, hogy segítse a gyerekek jogainak, kiemelten a részvételükkel kapcsolatos ismereteknek a terjedését, alkalmazását, bemutatva azokat a módszertani és gyakorlati ismereteket, amelyek segíthetnek mindazoknak, akik szeretnék érvényesíteni a gyerekek aktív részvételének, véleményük meghallgatásának és figyelembevételének a lehetőségét, kötelezettségét.
Elkészült és akkreditálásra került a gyerekek részvételével foglalkozó tananyag, szakmai továbbképzések, és a felsőoktatásban tanulók számára, mindazoknak, akik gyerekekkel, gyerekekért dolgoznak, amihez forrás-anyagként szolgálhat ez a kötet.
A gyerekek részvételhez való jogának témája sok szempontból kiemelkedő jelentőségű de sok más gyermeki joghoz képest többnyire kevesebb figyelmet kap, annak ellenére, hogy a gyermeki jogok három alapelve, a három „P” (provision, protection, participation) között szerepel: ellátás/gondoskodás, védelem, részvétel.
Ez a könyv azért készült, mert a JóKer program megvalósítása során is egyértelművé vált, hogy sem a gyerekek, sem a felnőttek nagy része nem tudja, hogy mik a gyerekek jogai általában véve, és különösen a részvételre vonatkozóan, hogyan lehet ezeket érvényesíteni, a gyakorlatban alkalmazni, és miért van kiemelkedő jelentősége annak, hogy ezeket biztosítjuk minden gyerek számára. Az is egyértelművé vált az elmúlt évek tapasztalatai és hazai vizsgálatok alapján is, hogy szükség van a tájékoztatásra, a minél közérthetőbb és könnyen hozzáférhető információkra és módszerekre.
A gyerekek otthon, a gyermekintézményekben, iskolai, családi és közösségi életük során folyamatosan találkoznak olyan döntési helyzetekkel, amelyek közvetlenül vagy közvetve őket is érintik. A gyerekek részvételéről szóló részletes kiadvány segíthet abban, hogy a gyerekek minél nagyobb számban, tudatosan és aktívan vehessenek részt saját életük alakításában, az őket érintő kérdésekben történő döntéshozatalban, és a kisközösségi, valamint a társadalmi kérdések megvitatásában, a különféle aktivitásokban egészen kora gyermekkoruktól. Ez lehetővé teszi azt is, hogy a felnőttek tanuljanak új ismereteket, készségeket, módszereket a gyerekekkel történő együttműködéshez, értő figyelemmel történő meghallgatásukhoz, és a véleményük, vágyaik, szükségleteik figyelembevételéhez, egyben ők maguk is tudatosabban éljenek saját jogaikkal és hallassák a hangjukat minden lehetséges fórumon az őket és gyerekeiket érintő kérdésekben,
Ahhoz, hogy a gyerekek élhessenek a véleményük meghallgatásához, annak figyelembevételéhez és aktív részvételükhöz való jogukkal minden őket érintő kérdésben, mind nekik, mind pedig a családtagjaiknak, szakembereknek, és a közösség tagjainak is tudniuk kell erről a jogosultságról, azok jelentőségéről, valamint azokról a módszerekről, technikákról, tennivalókról, amelyek e jog megfelelő alkalmazását biztosítani tudják.
Az a felismerés, hogy a gyerekek kibontakozó képességeik és teljesítőképességük, érettségük alapján fontos szerepet játszik fejlődésükben és lehetőségeik további kiszélesítésében, ha maguk alakítják az életüket, ismerik erőforrásaikat és korlátaikat, felkészültek a kihívásokra és akadályokra is, alapvető jelentőségű.
Célunk, hogy minél szélesebb körben ismertté váljanak a gyerekek érdemi részvételét biztosító lehetőségek és ezek feltételei, el kívánjuk érni mindazokat a főiskolai, egyetemi hallgatókat, szakmai továbbképzésen részt vevőket, érdeklődőket, akik gyerekekkel és gyerekekért dolgoznak. Az ő ismereteik, felkészültségük, nyitottságuk lehet a garancia arra, hogy minél inkább elfogadottá váljék a gyerekek bevonása, meghallgatása és véleményük figyelembevétele, aktív részvételük, minden őket érintő területen.
A könyv nagymértékben támaszkodhatott azokra a forrásmunkákra, amelyek az elmúlt években jelentős segítséget nyújtottak a nemzetközi közösségnek a gyermeki jogok érvényesítéséhez, kiemelten a gyerekrészvétel kérdésében. A Eurochild és a Learning for Well-being Alapítvány közös munkája „Itt vagyunk: Egy gyerekrészvételi szerszámosláda”, a képzésekhez, az alkalmazáshoz készült módszertani eszköztár, az Európa Tanács könyve a gyermekrészvételről, Hallgasd meg - cselekedj -változtass, Kézikönyv a gyerekek részvételéhez, szakembereknek, akik a gyerekekért és gyerekekkel dolgoznak, illetve a gyerekekek részvételét felmérő eszköztár amely indikátorokkal segíti, hogy mérhetőek legyenek az előrehaladás a gyerekek és fiatalok részvétele terén , az ír család- és gyermekvédelmi központi intézmény, a Tusla gyermek- és ifjúsági részvétel eszköztára, ugyancsak azt szolgálja, hogy a gyerekeket és fiatalokat, családtagjaikat és a közösséget, akikkel kapcsolatba kerülnek tevékenységük során bevonják az őket érintő, a gondoskodás és támogatás különböző formáiról történő döntésekbe, hogy legyenek megfelelő eszközeik, hogy kezelni tudják a felmerülő kihívásokat a nekik nyújtott szolgáltatások során, amelyek optimális esetben arányosak és időszerűek.
Néhány további szempont a gyerekek részvétele érdekében:
- A tudatosság növelése: A gyerekek megtanulhatják saját jogaikat, kiemelten a részvételhez való jogot;
- Empátia és felelősség: A gyerekek megtapasztalják a megértés, mások véleményének érzéseinek és jogainak tiszteletben tartását, az empátiát a részvételen és saját élményen keresztül;
- Társadalmi felelősségvállalás: A gyerekkorban megtanult és gyakorolt véleménynyilvánítás, meghallgatás, részvétel az alapja annak, hogy felnőttként is tudják, hogyan alakíthatják a környezetüket, a társadalmi normákat és szabályokat, hogyan hozzanak megfelelő döntéseket, és hogyan járulhatnak hozzá a közjóhoz;
- Demokratikus értékek alapozása: A gyerekkorban megtapasztaltak tesznek leginkább képessé arra, hogy a demokratikus értékeket tiszteletben tartsák és alkalmazni tudják a felnőtt életük során is. Minél több gyerek számára biztosított ez a lehetőség, annál jobbak az esélyei egy igazságosabb, élhetőbb és tisztességesebb világ megteremtésének;
E kötet tehát szándéka szerint segíteni kíván abban, hogy a gyerekek aktív és örömteli gyerekkorukat követően tudatos polgárokká váljanak, akik nemcsak passzívan elfogadják a körülöttük és velük történteket, hanem aktívan részt vesznek azok alakításában, ami elősegíti a társadalmi fejlődést és az egyéni felelősségvállalást is egészen korai gyerekkortól a felnőtt életben is. Reményeink szerint mindazok haszonnal forgatják majd a kötetet, akik gyerekkel dolgoznak, gyerekeket nevelnek, fontosnak tartják, hogy a gyerekek minél harmonikusabb és örömtelibb gyerekkort éljenek, és ehhez saját tevékenységükkel is hozzá kívánnak járulni.
A könyv elkészültét az Európai Unió CERV-2022-CHILD, JóKer projekt tette lehetővé, amelyért ezúton is köszöntet mondunk.
Képzés célja: Megismertetni a gyermeki joggokkal összefüggő ismereteket, a gyerekek aktív részvételének biztosításához szükséges feltételeket.
A jelenlegi hazai kínálatban nem szerepel olyan továbbképzés, amely speciálisan a gyermeki jogokkal összefüggésben, vagy attól akár függetlenül a gyerekek részvételének feltételeivel, szakmai programjával foglalkozik. Egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy mik a feltételei a gyerekek részvételével zajló programoknak, hogyan lehet a gyerekek biztonságát, védelmét és részvételét biztosítani. Felmérésünk szerint a programra növekvő igény mutatkozik mindazon intézmények körében, ahol gyerekekkel foglalkoznak, gyerekeket látnak el, pl. óvoda, iskola, Tanoda, iskolán kívüli szabadidős programok, sport, táboroztatás, bentlakásos intézmények, pl. kollégium, gyermekotthon.
A visszajelzések alapján folyamatosan aktualizáljuk képzési programunkat, melyben a felnőttképzési módszerek használatával, az információközvetítésen túl a készségek fejlesztésére, valamint a team munka erősítésére is koncentrálunk a szakterületen, mely igényként fogalmazódik meg a gyermekvédelemi alap- és szakellátásában egyaránt.
A könyv elkészültét az Európai Unió CERV-2022-CHILD, JóKer projekt tette lehetővé, letölthető itt: